Name: Bluedynno
Location: Putrajaya, Malaysia

When passion works with skill, expect a masterpiece

Blogger
Bluedynno Multimedia
Bluedynno Fotopages
Dynnobot
Intelicom Resources
Prystine Percheron :: MCKK 9195
Intense Paintball
Lelong.com
SiteKreator


Blogroll Me!


Sin Thai Studio :: The House
Gapo Dio Pulok :: Episod 1 - Semput
Blog facelift completed
Mass Update
Farra's Birthday Invitation
Makan-makan @ Brunsfield Riverview
Lokcing...
Lepak @ Putrajaya Lake Club
R3 Street Shoot Out 5.5
TAA 6262 recovered!!!



05 Jul 07 :: Besday Acik
10-11 Jul 07 :: Training @ KL
14 Jul 07 :: Besday Era
21 Jul 07 :: Anniversary Ma & Abah
21 Jul 07 :: Besday Abe Sham
21-22 Jul 07 :: Naza Bikers Charity Ride
25 Jul 07 :: Besday Jue


Sunday, March 19, 2006
Pertandingan Rekacipta & Inovasi Melaka 2006

Dalam Mingguan Malaysia weekend lepas aku ada terbaca iklan macam kat atas tu. Terus terpikir dalam kepala otak menarik jugak kalau masuk. Hadiah pertama banyak tu. Dalam kepala aku takde mende lain terus nak design robot macam R2D2, yang memang dah lama aku plan cuma tak terimplemen je. Dia punya tema "sejenis alat permainan berkonsepkan negeri Melaka yang boleh bergerak dan berfungsi dengan menggabungkan ciri2 kejuruteraan elektrik, elektronik & mekanikal etc". Aku punya initial idea nak buat satu robot macam R2D2... ada screen LCD kat head dome dan yang bagi info pasal negeri Melaka. Robot tu boleh dikawal dengan voice command je. Kalau orang tak kacau, dia akan gerak sendiri around the place & boleh elak obstacle sebab akan dipasang dengan sonar sensor. Body robot tu aku plan nak guna tong sampah yang aku jumpa kat Carrefour.... memang cun sebab cover dia bentuk dome. Tinggi dalam 1 meter camtu. Processor dia aku akan guna satu PC tak pakai kat umah ni dengan teknologi Pentium III (nak beli baru mcm tak berbaloi plak). Connection between PC & external device mcm motor untuk tayar & sensors aku akan guna through parallel port... sama macam final year project aku. Software aku akan design nanti guna VB tapi tak banyak sebab aku boleh ambik model dari projek lama aku... modify sket2 je. So terpaksa la aku korek semula kertas kerja & projek lama aku dulu, nak carik semula code.

Kali ni aku tak masuk sorang2, aku ajak sekali 2 orang budak plant aku as assistant. Sorang tu chargeman so dia aku tugaskan design & build power supply system untuk robot ni. Idea aku dah bagi kat dia & so far kitorang dah decide nak guna rechargeable battery with power inverter. Yang sorang lagi plak budak diploma elektronik UTM, so aku tugaskan dia buat PCB (printed circuit board) untuk parallel port interface & sonar sensor. Actually design robot ni combine design Dynnobot & final year projek aku. Cuma aku ada dengar budak2 dari institut kemahiran & Zulkifli Haron pun akan masuk. Diorang complete sumer teknologi ada. Aku ni teknologi dalam kepala & bilik kecik aku ni je. Tapi takpe.... aku nak try gak mana tahu ada rezeki kali ni.

Codename projek ni LAHABAU cum nama untuk robot ni jugak. Pics takde lagi sebab masih dalam perbincangan. By 15th May aku kene submit brief design & kene siap sumer by 5th June. Nanti aku akan update lagi progress projek ni.

Bluedynno :: Ada sesapa nak sponsor tak? Hehehe...
blogged by Bluedynno @ 1:25 AM | 



Free shoutbox @ ShoutMix



dynno(s) online
Putrajaya, Malaysia

The WeatherPixie

eXTReMe Tracker


Powered by Blogger


Hits since 17 July 2005
Free Web Counter
Free Web Counter
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

ShoutMix!











Copyright © Bluedynno Multimedia